Gefeliciteerd iPad met je tweede verjaardag!

Twee jaar geleden, op 27 januari 2010, onthulde Apple hun iPad voor het oog van de wereld. Direct waren allerlei critici en analisten er als de kippen bij om de naam belachelijk te maken, allerlei tekortkomingen te noemen. Ze voorspelden dat Apple weliswaar het product zou verkopen, maar dat het geen nieuwe markt zou creëren.Tsjonge, wat zaten ze er naast. Het apparaat was direct een doorslaand succes en werd al snel de snelst verkopende gadget allertijden. Zelfs degenen die positief stonden tegenover de iPad zagen dat hun verwachtingen ook veel te bescheiden waren.

Als bedrijf heeft Apple net hun meest succesvolle kwartaal achter de rug, met 15,4 miljoen verkochte iPads. Apple CEO Tim Cook zegt dat hij zich een tijd kan voorstellen waarop de tablet markt groter is dan de PC markt, in ieder geval wat betreft verkochte exemplaren.

Kijken we naar de trends in de computers, helemaal met de opkomst van de nieuwe Ultrabooks, lijkt een samensmelting van computer en tablet naar één apparaat best mogelijk. Sommige Windows laptop fabrikanten proberen al zo’n soort hybride device te maken, met wisselend succes.

 

Twee jaar na de introductie heeft de iPad niet alleen een nieuwe tablet markt gemaakt, maar ook een enorm veranderend effect gehad op uitgeven, onderwijs en entertainment. Het tempo waarmee de iPad door een breed publiek is aanvaard, van de garage in mijn buurt tot aan ziekenhuizen en luchtvaartmaatschappijen is verbazingwekkend.

Waarom de iPad echt telt?

De iPad is het eerste apparaat dat laat zien wat er kan gebeuren als je TV en de computer samenvoegt. Vaak heb ik het met mensen over de veranderingen in entertainment en de rol die de iPad heeft gespeeld bij het overtuigen van TV-zenders en content producenten dat ze de toekomst moeten omarmen. Het formaat van het scherm, de touch application en de apps hebben van de iPad meer gemaakt dan alleen een media-consumptie apparaat. Twee jaar geleden zag ik hoe Steve Jobs de iPad onthulde. Toen dacht ik al, dit is de toekomst. Twee jaar later ben ik daar nog meer van overtuigd.

Geen ander apparaat in de geschiedenis heeft het in zich gehad om zo makkelijk en snel in verschillende werelden te integreren.

All Hail the King

De afgelopen twee jaar zijn er al veel zogenaamde ‘iPad Killers’ op de markt gekomen. Weinigen hebben echt succes geboekt. De Kindle Fire, het eerste product dat fors goedkoper was dan de iPad maar wel een gelijkwaardig ecosysteem biedt heeft een behoorlijke belangstelling onder kopers. Maar zoals de cijfers van Apple lieten zien, snoept deze niets weg van de iPad verkopen.

Android is nog wel het leidende platform bij mobiele apparaten. Maar bij de tablets zijn er nog weinig echte tablet-apps. Het zou me zelfs verbazen als het aantal tablet apps bij Android al meer is dan het aantal iPad apps bij de lancering in 2010.

Het is niet zo dat de competitie niet mogelijk is. Met Windows 8 en de Metro-interface heeft Microsoft laten zien nog wel wat noten op de zang te hebben. Maar we weten nog niet of er een tablet markt is. We weten wel dat er een iPad markt is. De iPad is kortom de hoeksteen van de volgende fase bij computers, zowel voor Apple als voor de hele industrie.

{lang: 'nl'}

Wat anderen zeggen...

  1. Pingback: Gefeliciteerd iPad met je tweede verjaardag! | IMAGZIN/iLife | Web Mirror

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>