Adverteren op Social Media deel 1: Facebook

Social advertising

In deze serie blogposts neemt auteur Karel Kolb de mogelijkheden van Social Advertising ofwel adverteren op sociale netwerken onder de loep. Vandaag beginnen we met Facebook.

Gericht bereik met targeting

Door te adverteren op Facebook kun je een gericht bereik onder een groter publiek krijgen. Je kunt je advertenties targeten op demografische gegevens en interesse van Facebook-gebruikers. Zelfs de sociale context van en over vrienden kan worden meegenomen. Wist je dat die laatste mogelijkheid vier keer effectievere advertenties oplevert?

Doelstelling bepalen

Het aanmaken van een advertentie begint altijd met het beantwoorden van de vraag: wat is het doel van deze advertentie? Voorbeelden van doelen zijn klikken naar je website, conversies, het verzamelen van Likes en app-installaties. Maar ook aanbiedingen ‘wegzetten’ en reacties verzamelen op evenementen.

Offline targeting

Wil je ook op offline kenmerken targeten? Met custom audiences is het mogelijk om een offline publiek te targeten binnen Facebook. Dat kan aan de hand van e-mailadressen, telefoonnummers of het ID van een Facebook-gebruiker. Een combinatie van deze opties kan campagnes zeer gericht maken.

Look-alike audiences

Uitgangspunt voor een Facebook-campagne kan bijvoorbeeld een klantenlijst of mailinglijst zijn. Vervolgens breid je die groep uit met mensen die volgens Facebook op jouw prospects lijken, look-alike audiences. Van de deelnemers die uit die suggesties naar voren komen kijk je vervolgens of Facebook daar ook weer ‘more like this’ mensen bij kan vinden.

Case: Veilig Verkeer Nederland

Een mooie case is die van Veilig Verkeer Nederland. Op basis van een vooraf gekozen profiel heeft zij uit alle deelnemers van een prijsvraag een groep van 500 mensen geselecteerd en die gebruikt om een Custom Audience te creeren. Deze selectie is vervolgens apart getarget met een andere Facebook Advertentie. Dit leverde een twee keer zo hoge CTR op ten opzichte van de niet getargete groep.

logo_vvn

Zelf aan de slag?

Of je zelf aan de slag gaat of een bureau inschakelt hangt vooral van de aanwezige kennis in je bedrijf af. Een bericht op je bedrijfspagina promoten kun je waarschijnlijk zelf. Wil je alles uit de kast halen dan is een bureau wellicht handig. Dat hoeft overigens niet meteen in de papieren te lopen. Overweeg bijvoorbeeld een samenwerking waarbij het bureau slechts die zaken oppakt waarvoor je eigen kennis onvoldoende is.

Wil je een cursus Social Media Advertising volgen? Klik dan hier!

Karel Kolb About Karel Kolb
Karel Kolb is auteur van onder andere het succesvolle 'Handboek Facebook Marketing' en geeft dagelijks trainingen over content en sociale media.

{lang: 'nl'}

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>