Alom aanwezig op social media in slechts 10 minuten per dag

Minuut 1-3. Aan alles gedacht. Behalve een strategie

Veel bedrijven zijn actief op Twitter en Facebook zonder duidelijke strategie. Er wordt vooral gezonden en in het beste geval gevolgd wat klanten en prospects zeggen. Wilt u meer met social maar ziet u op tegen de tijd die dat kost? Dat is echt niet nodig, kijk maar.

Minuut 4. Waar haal ik de inspiratie vandaan?

Misschien heeft u moeite met het (telkens) vinden van inspiratie en content. Terwijl het toch echt niet zo ingewikkeld hoeft te zijn. Zo geeft Joery Bruijntjes op zijn blog over contentmarketing een eenvoudig stappenplan in de vorm van een piramide: http://joerybruijntjes.nl/contentstrategie. Vul het in en u bent ready to go.

Minuut 5. Hoe blijf ik op simpel op de hoogte?

Bijblijven is trouwens ook heel makkelijk, en met handige tools maakt u uw leven nog eenvoudiger. Met Google Alerts stelt u eenvoudig de zoektermen in die u wilt volgen. In het nieuws, op blogs of uitsluitend zoekresultaten. Zo mist u niets meer en kunt u snel inspringen op de actualiteit.
Google-Alerts-Logo

Minuut 6. Zijn er nog trends waar ik op aan kan haken?

Weinig inspiratie (vandaag)? Kijk eens wat trending is in uw LinkedIn netwerk, op Twitter en elders. Er zit vaak iets tussen wat verrast en waar u op in kunt haken. Kijk op Twitter naar mensen en topics waarmee en waarover u wilt praten. Zo vindt u eenvoudig footage en inspiratie om te delen.

Minuut 7. Waar haal ik mijn nieuws vandaan?

Het scheelt veel tijd als u de plekken kent waar (regelmatig) relevante content rond uw business of kennisdomein te vinden in. Op alltop.com vindt u actueel (internationaal) nieuws in de vorm van headlines en populaire artikelen. Meestal kunt u ook een dagoverzicht per mail ontvangen en is de deel-optie geintegreerd. Alltop biedt bovendien een sectie Nederlands nieuws. Of zoek op feedersearch.nl in ruim 10.000 Nederlandse nieuwsbronnen.

Minuut 8. Hoe maak ik er goede content van?

Onderwerp gevonden? Er is een aantal eenvoudige tips om social content vervolgens in een handomdraai te maken. Van tweets met lijstjes (’10 beste apps’), do’s en dont’s (’20 meest gemaakte fouten op LinkedIn) en evergreens (‘1000 likes in 2 dagen, het kan’) is bekend dat er veel op wordt geklikt naar het onderliggende artikel. Die artikelen zelf kunt u ook eenvoudig samenstellen uit materiaal dat u vindt via bijvoorbeeld Google Alerts.

Minuut 9. Welke apps besparen me tijd?

Al dat twitteren en posten tijdrovend? Welnee, gebruik een tool als Bufferapp om tweets en posts eenvoudig te verspreiden, zelfs een plaatsingskalender is mogelijk. Bufferapp biedt een eenvoudig dashboard om tweets, updates en posts in te plannen en te verspreiden. Bufferapp heeft ook een bookmarklet: nu kunt u ook artikelen zonder deelknop eenvoudig via social media verspreiden.

Minuut 10. Oefening baart kunst

Iedereen is ooit begonnen en heeft ongetwijfeld moeten leren van zijn fouten. Streven naar perfectie is een groot goed, maar u leert het door te doen. Wees niet bang en ga aan de slag!

Wil je makkelijk leren schrijven voor Social Media? Bekijk dan deze cursus eens!

Karel Kolb About Karel Kolb
Karel Kolb is auteur van onder andere het succesvolle 'Handboek Facebook Marketing' en geeft dagelijks trainingen over content en sociale media.

{lang: 'nl'}

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>