5 tips om te crowdsourcen via interne sociale netwerken

De kracht van Interne Social Media

Het activeren van een interne community met een duidelijk doel kun je het beste vergelijken met een groep vriendinnen die een vakantie willen plannen. Meestal neemt één van de dames de leiding en begint met het uitnodigen van de groep, bij voorkeur aan een grote keukentafel. Op de plek waar de dames samen gaan komen worden alvast verschillende hapjes en drankjes neergezet en gezellig gemaakt. Eén voor één komen de dames enthousiast binnent. Iedereen wil tegelijk reageren en de toon gaat omhoog, de stemming is gezet.

Voortrekkers en besluitnemers

De ene vriendin pakt de uitnodiging en neemt het voortouw. Ze heeft al een aantal dingen voorbereid waar ze het over wil hebben. Boekjes met plaatjes van verschillende bestemmingen, een uitdraai van de schoolvakanties en een laptop voor het opzoeken van eventuele prijzen.

Ze gooit het eerste item in de groep, namelijk: Waar wil iedereen naar toe? Iedereen mag 2 plekken noemen waar ze graag naar toe zouden willen gaan en één van de vriendinnen pakt een blaadje om het allemaal vast te leggen. Wanneer kan iedereen? Iedereen reageert…. De een heeft de kinderen, de ander een stedentrip. Uiteindelijk valt de beslissing: het 2e weekend van april gaan de dames naar Rome.

Doelstellingen effectief oplossen met een interne community

Het plannen van een gezamenlijke vakantie is een relatief simpele uitdaging, maar als je de vergelijking trekt met het oplossen van complexere zaken in een community werkt het principe hetzelfde.

Tip 1: Single purpose

Een bedrijf heeft bepaalde doelstellingen en een bepaalde groep kan ervoor verantwoordelijk worden gesteld om dit op te lossen. Een duidelijk doel, content planning en community statistieken zijn essentiële onderdelen voor optimaal community management, zodat vraagstukken geïsoleerd opgelost kunnen worden (Single purpose)

Tip 2: begeleidt Wisdom of the Crowd actief

Door slim gebruik te maken van de wijsheid van een groep kun je op een sociale manier tot een passende oplossing komen. De community manager neemt de leiding in de groep en richt een online community op.

Een leeg of vol café als basis?

Tip 3: Tuig de community wordt voor het arriveren van de eerste gasten volledig op met een duidelijk beschreven doel en voorbereidende content.

Warm welkomst en duiding

Tip 4: Ontvang vervolgens de deelnemers aan de community met een warm welkomst. Maak duidelijk wat er van hen verwacht wordt.

Zorg dat er gepraat wordt over de op te lossen problemen

Tip 5: Lok de conversatie uit, begeleid hem en één voor één worden de verschillende uitdagingen opgelost door de community.

Noot redactie: Meer leren over Interne Social Media? Klik hier!

marvin der meer About marvin der meer
Marvin is gespecialiseerd in 'interne social media' en houdt zich dagelijks bezig met 'internal community management' voor een grote, internationale organisatie

{lang: 'nl'}

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>